Nomadbryggerier

  • av

Hur kan vi tänka oss industriell produktion i allmänningsform? Nomadbryggerier är ett intressant, kreativt inslag i ölmarknaden som ger antydan av ett svar.

Nomadbryggerier är en trend som delvis överbrygger (!) gapet mellan industriell ölframställning och hobbybryggning. Pionjärer för företeelsen har ofta varit drivna hemmabryggare som velat få ut sina skapelser till allmänheten utan att investera miljoner i en fast verksamhet. Istället har de hyrt in sig hos existerande bryggerier som stått tillfälligt stilla, bryggt en mindre upplaga av ett ofta ganska udda och kreativt öl som säljs vidare till återförsäljare. Vissa nomadbryggare (som Mikkeller i tvDanmark) har blivit superstjärnor, som lever på sin öl, medan andra gör det mer som ett lite seriösare inslag i sin hobby.

Detta är självklart inte antikapitalistiskt i sig, utan snarare ett logiskt steg på en marknad där arbetsintensiva specialprodukter för en hipp medelklass säljer allt bättre. Men bryggerierna, och att folk är beredda att betala extra för unika smaker, visar att det finns en efterfrågan på personligt skapade produkter utanför massmarknaden. Samtidigt är det uppenbart att drivet för vissa av nomadbryggarna inte är att tjäna pengar, utan att få ett större utlopp för sitt intresse, och därmed också en gnutta berömmelse.

Det är fullt möjligt att tänka sig vinstfria nomadbryggarhotell som låter frivilliga hobbybryggare brygga satser och hjälper dem med distributionen, i konkurrens med de vinstdrivande jättarna. En sådan modell skulle också sänka priserna rejält och göra ölen mer tillgänglig. Liknande saker finns redan på lokal skala, vilket vi ska kolla närmare på snart.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *